• Facebook Social Icon

Højby Skovvej 40

5260 Odense S

kostmodkraeft@gmail.com

Telefon: 3024 7879

Spis dig til en bedre hukommelse

February 6, 2019

I dette blogindlæg vil jeg komme med lidt inspiration til, hvordan du kan spise dig til en bedre hukommelse. En nedsat og/eller dårlig hukommelse kan skyldes mange forskellige ting fx stress, søvnmangel, kemoterapi, hjernerystelse, depression, fordøjelsesproblemer og manglende motion. Men også det du spiser og drikker har betydning for din hjernefunktion.

Uanset årsag, så kan du gennem valg af mad og livsstil påvirke din krops evne til at danne nye hjerneceller. Hvor fantastisk er det ikke lige? Endnu mere vildt er det, at det faktisk kan gå særdeles hurtigt, hvis den (kroppen/hjernen) blot tilbydes de rette betingelser.

Hvad mad angår, så er det allervigtigste nok at få masser af gode uforarbejdede fedtstoffer. Vores hjerne er en fedtklump bestående af ca. 60% fedt, og den elsker og har brug for fedtstoffer. Vel at bemærke gode og uforarbejdede fedtstoffer fra fx koldpressede økologiske olier (kokos, oliven), frø, kerner, nødder, mandler, avokado og så selvfølgelig fra fede fisk/fiskeolie. De skal på tallerknen ved alle dagens måltider, og gerne sammen med et bjerg af økologiske grøntsager, lidt frugt og bær. Minimum 600 gram om dagen. Sæt gerne barren højt og gå efter et kilo HVER DAG.

Proteiner skal der også til. De udgør vigtige, mættende byggesten. Prioriter kød fra vildtlevende dyr, men spis generelt mindre kød, og i stedet flere grønne proteiner som fx humus (kikærter), linser og bønner. Ikke at forglemme æg. Æg er et superfood til vores hjerne. Æg er fyldt med mange af de næringsstoffer, som vores hjerne drømmer om.

At spise sunde og nærende måltider, efter ovenstående anbefalinger, vil altid påvirke din fysiske og psykiske sundhed - positivt. Men ønsker du at give din krop/hjerne de mest optimale betingelser, så må du tillige prioritere en god nats søvn, at komme ud i den friske luft og få dig rørt i en eller anden udstrækning i minimum 30 minutter HVER DAG og samtidig sende en venlig tanke til din fordøjelse, også kaldet din anden hjerne. Det kan, foruden alle de fiberrige, grønne og økologiske grøntsager, være i form af præ- og probiotika samt fermenterede fødevarer, som jeg tidligere har skrevet en del om. 

Jeg kunne komme ind på flere relevante områder som fx inflammation, blodsukkerniveau, tilskud og meget andet - men det gør jeg under mine 1-1 konsultationer, som altid er individuelt tilpassede.

Hvis du er interesseret i at læse mere om emnet, så kan jeg varmt anbefale Anette Harbech Olesens bog "Hjernegod mad". Den er spækket med lækre opskrifter, hvor der er tænkt på det hele. Regner også med, at I skal have en af mine favoritter - en af dagene, men nu vil jeg gøre klar til aftenens afsnit af "Kan man spise sig rask". 

Pssst det bliver helt sikkert en variant med masser af valnødder, da de også hører til gruppen af superfoods - til hjernen, og min garage bugner efter en overdådig høst.

 

 

Jeg har i øvrigt lige besluttet, at mit næste blogindlæg skal handle om gigt. Om hvordan gigt kan lindres via kosten. Jeg møder mange i min hverdag, som er plaget af denne lidelse. Min egen bedstemor var svært generet heraf. Jeg ville sådan ønske, at jeg havde haft den viden, som jeg har i dag - dengang, så jeg kunne have hjulpet og lindret med bedre metoder end at købe symptomlindrende og smertestillende medicin på apoteket!

Dejlig aften hjemme i stuerne🥦🥦

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Blog

Blogindlæg

Sundt ferieslik til kagegruppen

July 18, 2019

1/10
Please reload

Arkiv
Please reload