• Facebook Social Icon

Højby Skovvej 40

5260 Odense S

kostmodkraeft@gmail.com

Telefon: 3024 7879

Når regelmæssig fysisk aktivitet bliver til vigtig anti-kræft medicin.

March 2, 2018

Netop hjemvendt fra en stor konference i København omhandlende aktiv sundhed og kræft. Her blev den nyeste forskning om, hvordan fysisk træning påvirker kræft, skitseret - af nogle af vores helt store forskere, med professor MD, dr. med. Bente Klarlund i spidsen. Jeg ved godt, at jeg har berørt dette emne tidligere og endda for ganske nylig, men budskabet er bare så vigtigt, at jeg bliver nødt til at nævne det igen.

 

* Regelmæssig fysisk aktivitet nedsætter risikoen for flere kræftformer.

* Regelmæssig fysisk aktivitet nedsætter risikoen for tilbagefald af visse              kræftsygdomme.

* Regelmæssig fysisk aktivitet virker befordrende, fysisk som psykisk, på mennesker der er behandlet for kræft.

* Regelmæssig fysisk aktivitet reducerer bivirkningerne ved medicinsk behandling af kræft.

Og så til det allermest interessante:

* Den nyeste forskning viser (godt nok kun udført på mus, men overførbarheden til mennesker er ved at blive undersøgt - lige nu), at regelmæssig fysisk aktivitet mindsker/skrumper tumorvæksten.

Det som man helt præcist har fundet ud af er, at der ved fysisk aktivitet frigives adrenalin, som kalder kroppens naturlige dræberceller (natural killer celler, NK) ud i blodet. Samtidig frigives der flere hormonlignende stoffer, bla myokinet IL-6 fra musklerne, når de trækker sig sammen. Disse myokiner dirigerer dræbercellerne hen til tumoren og slår kræften ned. Det er jo fantastisk og blot en af de mange gevinster, som kroppen opnår ved fysisk aktivitet

 

Men hvad er regelmæssig fysisk aktivitet så? Ja her henviser vi til Sundhedsstyrelsens anbefalinger for fysisk aktivitet, som lyder på;

* 30 minutter hver dag - gerne mere. 30 minutter om dagen, hvor pulsen kommer lidt op (snakketempo) som fx ved cykling, rask gang, havearbejde, trappegang eller lign.

OG

* 2 gange om ugen 20 minutter ved høj puls/intensitet (kan ikke snakke). Der skal sved på panden fx ved løb, spinning, styrketræning, boldspil eller lign.

Når det så er sagt, så kan der være perioder, hvor det ikke er muligt at leve op til disse guidelines, så gælder reglen lidt eller få skridt er bedre end ingen.

 

Med den opfordring vil jeg ønske jer alle en rigtig dejlig og aktiv weekend. 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Blog

Blogindlæg

Sundt ferieslik til kagegruppen

July 18, 2019

1/10
Please reload

Arkiv
Please reload