• Facebook Social Icon

Højby Skovvej 40

5260 Odense S

kostmodkraeft@gmail.com

Telefon: 3024 7879

Vejleder du kun mennesker med kræft?

November 7, 2017

Der er mange som spørger mig ”Lene er det kun mennesker med kræft, du vejleder”.

Hertil kan jeg kun sige nej, det er det bestemt ikke. Jeg tager også imod mennesker, som ønsker en aktiv rolle i deres sygdomsforløb, at kunne gøre noget selv. Mange som er bevidste om, at kost, motion og livsstil spiller en afgørende rolle i forhold til deres velbefindende.

Det kan være mennesker med træthed, overvægt, diabetes 2 eller forskellige autoimmune sygdomme.  

Jeg stiller ingen garantier om helbredelse, ej heller tænker jeg min vejledning som et alternativ til den medicinske behandling, men jeg lover til gengæld 100 % motivation til en sundere livsstil med gode muligheder for at få det bedreJ

Aktuelt er jeg ret optaget af den ketogene diæt, også kaldet den lavglykæmiske- eller den grøntsagstunge stenalderkost. Faktisk er det også den diæt, som går under navnet lov carb, high fat (LCHF). Kært barn – mange navne. Det er en diæt, som i al sin enkelthed går ud på at få kroppen på ”ret køl” med et stabilt blodsukker og minimal glukoseforbrænding. Man udelukker simpelthen alt raffineret kulhydrat (sukker og stivelse) fra kosten – i en periode, og erstatter denne del med en solid mængde grøntsager. Og nøjes med at indtage tre hovedmåltider i løbet af dagen. Så skal I bare se løjer – der er nemlig en god chance for, at man vil opleve energien og velværet komme snigende. Kroppen vil på sigt blive bedre til at lagre sukker, forbrænde fedt, regulere inflammation og en eventuel ustyrlig appetit og sukkertrang.  

Den ketogene diæt er selvfølgelig noget anderledes end de officielle kostråd, som anbefaler optil 60 procent af vores energi fra kulhydrat og hyppige måltider! Kostrådene kan i princippet være gode nok, hvis man lagrer glukose godt (har en høj glukosetolerance), men det er langt fra alle, som gør det. Vores topatleter gør det dog typisk, men er man ikke topatlet og har brug for at forbedre denne evne, som fx ved ustabilt blodsukker, insulinresistens, autoimmune og inflammatoriske sygdomme mm, så kommer Kostrådene altså til kort.

Interessant er det også, at man flere steder i udlandet (USA og Portugal) anvender den ketogene diæt til at hæmme udvikling og vækst af visse kræftformer. Det giver umiddelbart meget god mening, når vi ved, at kræftceller har mange insulinreceptorer. Denne praksis er endnu ikke kommet til DK.

Jeg glæder mig til den dag, hvor ernæringen ikke længere anses som et lavstatus område inden for sygdomsbehandling – generelt. Sidst men slet ikke mindst glemmer jeg ikke i min vejledning, at fysisk træning er vores bedste værktøj til at lagre glukose, men det er en helt anden snak. Meget kort kan fysisk træning dog bestå af mange ting bla at cykle på arbejde, danse og lave gymnastik, rengøring og/eller havearbejde. Og apropos havearbejde, så appellerer efterårssolen da virkelig til at komme ud med riven i dagJ

Dejlig eftermiddag til jer alle.

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Blog

Blogindlæg

Sundt ferieslik til kagegruppen

July 18, 2019

1/10
Please reload

Arkiv
Please reload