• Facebook Social Icon

Højby Skovvej 40

5260 Odense S

kostmodkraeft@gmail.com

Telefon: 3024 7879

Antiinflammatorisk kost

August 18, 2017

 

Er en antiinflammatorisk kost relevant for mennesker med kræft. Det vil jeg forsøge at give et bud på i dette indlæg. Allerførst vil jeg kort forklare, hvad inflammation er. Inflammation er kroppens svar på en skade. Lidt forsimplet kalder man det også for en steril betændelsestilstand. Hvis du fx skærer dig i fingeren, forstuver foden eller får en infektion, så vil kroppen reagere meget hensigtsmæssigt med varme, rødme og hævelse. En reaktion der både beskytter det læderede område og sætter gang i helingsprocesserne. 

Kortvarig inflammation er helt nødvendig for at få repareret skaderne, men problemet opstår, når inflammationen bliver langvarig og kronisk, så kan den blive en farlig modstander. Den skadelige inflammation kan bla opstå ved rygning, mangel på motion, dårlig ernæringstilstand, for lidt søvn og stress.

Meget forskning tyder på, at inflammation er en af de helt store syndere, når det kommer til livsstilssygdomme som diabetes, gigt og åreforkalkning, men også kræft. Desuden ved man at langvarig inflammation (når man har fået kræft) øger væksten af kræftceller og blokerer for apoptose (en naturlig proces, der får beskadigede celler/fx kræftceller, til at begå selvmord).

Det bedste du kan gøre for at undgå inflammation er at føre en decideret antiinflammatorisk livsstil, som bla. indebærer sunde kostvaner, prioriteret søvn, regelmæssig motion og fokus på stresshåndtering. 

De sunde kostvaner - en antiinflammatorisk kost handler ikke kun om de fødevarer, som er gavnlige for dig, men i lige så høj grad om dem, som du bør undgå.

  • Sørg for i løbet af dagen at få bær, grøntsager, gurkemeje, ingefær, omega-3 fra fx fede fisk/fiskeolie eller hørfrøolie. Andre gode fedtstoffer fra fx olivenolie, avokado, mandler og nødder.

  • Undgå for meget kød fra firbenede, mælkeprodukter, sukker, dårlige fedtstoffer fx margarine, solsikkeolie og majsolie. 

En sådan kost vil ikke kun virke forebyggende/behandlende på en kræftsygdom. Den vil nedsætte inflammationsniveauet generelt i kroppen og reducere/fjerne andre inflammatoriske lidelser som fx leddegigt, chrons, psoreasis og endometriose.

 

Jeg startede dagen i dag med en dejlig grøn energigrød inspireret af professor Oluf Borbye Pedersen (hans opskrift kan googles). En grød der indeholder et væld at sunde sager, som alle har antiinflammatorisk virkning. Som ekstra krydderi tilsatte jeg en håndfuld nyplukkede hyben, som jo er perlen over dem alle - af antiinflammatoriske fødevarer. Uhmmm den smagte fantastisk og gav energi til langt op på dagen:-)

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Blog

Blogindlæg

Sundt ferieslik til kagegruppen

July 18, 2019

1/10
Please reload

Arkiv
Please reload